top of page
제4회 최지만 개인전- The Past from The Future 아라리오 베이징, 북경, 중국

2008 4th Solo Exhibition-The past from the future, Arario Beijing, Beijing, China

아라리오 갤러리 베이징은 2008년 마지막 전시로 중국 젊은 작가 그룹전과 더불어 갤러리 3동에서 11월 22일부터 2009년 1월18일까지 최지만 개인전을 개최한다. 신작 30여 점의 도자기로 이루어지는 이번 전시는 도자기의 역사가 깊게 자리한 중국에서의 첫 개인전이라는데 의미가 크다. ● 중국과 한국은 예로부터 세계적인 도자기 생산지로서 유구한 역사를 자랑해왔다. 그러나 다른 장르의 예술작품들의 빠른 변화 속에서 예술성과 실용성을 모두 갖춘 예술작품으로의 명목이 무색해질 만큼 도자기의 미술사적 위치는 과거의 것으로 머물러 있다. 시대적 변화를 감지한 도예계는 서민들의 삶과 진솔한 풍경을 들려주던 도자기의 실용적 가치와 더불어 현대적 미각을 부가하여 새로운 21세기형 도자기로의 탈바꿈을 시도하고 있다. 이러한 흐름 가운데 최지만의 작업이 위치한다. 1997년부터 도자기로 인물작업을 주로 해 온 그는 유학시절 내면세계의 감정표현에 치중한 작품을 비롯하여 귀국 이후 외부 세상에 눈을 돌린 사회학적 발언으로서의 작품까지 내부와 외부를 끊임없이 왕래하는 작품을 제작한다. 때로 역사를 토대로 현재를 추측하듯 그는 과거의 전통적 재료 위에 현 시대의 가치관과 담론에 대한 메타포를 투사하여 대화의 과정을 시도하는 것이다. 개인과 사회, 자아와 타자, 전통과 현재 등의 경계를 가로지르며 진행되어 온 그의 작품에는 소통이라는 주요한 개념이 자리하고 있다.

최지만의 최근 작업은 소통의 부재로 인해 야기되는 많은 사회적 문제에 대해 표면적인 비판이 아닌 근본적인 해답을 찾고자 한다. 한 가정의 가장이 된 작가의 개인사에서 비롯된 이번 신작은 아버지가 아이들에게 들려주는 동물들의 이야기를 형상화한 작품이다. 이들은 연극무대에서 곱게 단장하고 관객들을 맞이하는 배우처럼 예쁜 화장과 각각의 표정들로 자신들의 이야기를 들려주려는 듯 우리를 응시하고 있다. 많은 동화 속에서 흔히 의인화되어 등장하는 동물들의 이야기처럼 이들은 어릴 적 누구나 한번쯤 상상해 봄직한 동물의 몸에 사람의 얼굴을 하고 있다. 이들의 얼굴은 현재 우리 주변에서 흔히 관계를 맺고 살아가는 사람들의 모습일 수도 있고, 미래의 후손들에게는 과거가 된 우리의 모습일 수도 있다. 개별의 여러 종류의 동물로 이루어지기보다 한 가족, 더 나아가 하나의 사회를 형성하고 있는 다람쥐, 곰, 돼지 등의 군집은 우리가 살고 있는 이 사회와 닮아있다. 하나의 생명을 빚 듯 그가 창조해 낸 동물들은 각각의 모습을 간직하면서도 사회적 고리 속에 연결된 군집이며 이 모습에는 타자와의 소통, 사랑을 전제로 한 새로운 시대정신이 녹아있는 것이다. 동물들의 몸에서 흐릿흐릿 번져나가는 도트(dot)무늬처럼 희미하게 우리의 기억 속에 머물렀던 형상들은 우리의 이야기를 듣는 아이들의 상상 속에서 최지만의 작품과 같은 모습으로 재현 될 것이다. 이들의 모습이 어딘가 친근하게 느껴지는 것은 이런 이유에서일 것이다. 해체와 부재 등 온갖 파편적 현상들로 가득한 현 시대에 잠시나마 물리적 시, 공간을 넘어 모든 것이 어우러지는 소통의 시간을 경험하길 기대해 본다. ■ 아라리오 갤러리 베이징

At the end of 2008, Arario Beijing not only presents group exhibitions of young Chinese artists, but will also hold the solo exhibition of Choi Jiman, a Korean artist from November 22, 2008 to January 18, 2009. More than 30 latest works of Choi Jiman’s will be shown. The significance of his solo exhibition lies in that it will be Choi Jiman’s first solo exhibition and that China bears a profound history of ceramic culture.

 

Both China and Korea have long been acknowledged as the famous origins of ceramics. However, when other artistic forms are in rapid change, ceramics which bears values of both aesthetic taste and practicability, seems to run into the awkward predicament of stagnancy as if it were to be submerged by the historical trend. In this critical moment, those ceramic artists who have sensed the changes of the time are now attempting to add aesthetic value of the 21st century to the practicability of ceramics as daily stuff so as to pace with the times. And Choi Jiman’s works are the representatives in this pioneering approach.

 

Choi Jiman started to use ceramics to produce figures in his works in 1997. During the period when he was studying abroad, he focused on the depiction of the inner world and emotional changes of figures; after he returned, he began to depict the outer world to criticize the society, so that a balance was achieved through the reflection of the external social values and expression of internal feelings. Some of his works, on the basis of traditional materials and historical themes, combine together the modern values and thoughts to predict the present—he has been trying to arouse a conversation between the past and the future. And communication and interaction are the most important things he would like to convey through his works about individuals and society, self-ego and others, as well as traditions and the modern times.

 

From his latest works, we can see that he was not only criticizing various social problems caused by lack of communication and interaction but was also trying to find the root cause. After he got married and became a father, his works for this exhibition is more of an animal world in fairy tales created by fathers for their children, with all the animals personified. The personified animal figures in his works stare at us, just like actors on the drama stage who are explicitly dressed up for the audience and willing to tell his own stories. Just like the personified animal figures in many fairy tales, these figures combine human faces and bodies of cute and queer animals we have imagined when we were young. Their faces can be any human face around us in our daily life and will also become images which can be studied by our off springs to observe ourselves, their ancestors.

 

The group, consisting of a variety of animal images, seems to be a large family, or a miniature of the society—the groups of squirrels, bears and pigs resemble so much the society we are now living in. Like the creation of life, the animals he created, when examined separately, are with distinct characteristics and, when examined as a whole, seem to constitute a large group. And he thus integrates the time spirit which emphasizes on the communication with and care for others. The sparkling spots on the surface of animals reminded us of the images in our distant memories, as if the images imagined in our childhood were to reproduce by Choi Jiman. Perhaps that is why we seem to be familiar with figures he created. The present time is full of cut segments of disintegration and deficiency, and Choi Jiman seems to convey the emotional experience that all things were harmoniously integrated even only when temporarily getting rid of physical time and space.

 

Choi Jiman graduated from Hong-ik University, Korea and received Bachelor’s Degree and Master’s Degree as a ceramic major. He then went on his study in the Ceramic School of the Ohio State University, USA and received Master’s Degree. As an ceramic artist who was invited to attend the World Ceramic Biennale held each year in Icheon, Korea, he has held several ceramic exhibitions in USA, Japan and Korea. In 2008, he attended in theChina Japan Korea Ceramic Exchange Exhibition -The Romance of Three Kingdoms held in the Modern Ceramic Museum in Foshan, Guangdong Province, China. Collections with Choi Jiman’s works include Museum of Arizona University, Archie Bray Foundation and Foundation of World Ceramic Exposition, Korea. He is now Assistant Professor in Ceramic Department of Sookmyung Women's University, Korea.

bottom of page